Revista de montanologie

Publicaţie a Centrului de Economie Montană/ Institutul Naţional de Cercetări Economice ”Costin C. Kiriţescu” - INCE / Academia Româna împreună cu Forumul Montan din România ISSN 2360 – 6215

PATRIMONIUL NATURAL MONTAN, FUNDAMENTUL DIVERSITĂŢII CULTURALE ŞI A IDENTITĂŢII COMUNITĂŢILOR MONTANE

Ec. Manuela APETREI1, Prof.dr. I. SURDU1
1Centrul de Economie Montană „CE-MONT”al Institutul Naţional de Cercetări Economice „Costin C. Kiriţescu” – INCE, Academia Română, Str.Petreni, nr.49, Vatra Dornei, România
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Rezumat

Patrimoniul natural montan este considerat a fi ansamblul componentelor şi structurilor fizico-geografice, floristice, faunistice şi biocenotice ale zonei montane a căror importanţă şi valoare ecologică, economică, ştiinţifică, biogenă, sanogenă, peisagistică, recreativă şi cultural-istorică au o semnificaţie relevantă sub aspectul conservării diversităţii biologice. Zona montană este o zonă în care practicile culturale și economice au fost păstrate și conservate de‐ a lungul timpului. Suntem oare conştienţi de cât de multe ne oferă cultura? Există anumite servicii, denumite şi servicii culturale ale ecosistemelor care sporesc bunăstarea umană, aducând beneficii nemateriale (îmbogăţirea spirituală, educaţia şi dezvoltarea, reflecţia, inspiraţia, apartenenţa, patrimoniu cultural, recreerea, experienţa estetică), dar dacă nu le acordăm importanţa cuvenită începem să le pierdem într-un ritm alert. Produsele montane au un rol esențial în construcția identității personale în procesul de “individualizare”. Identitatea “vinde” bine atâta vreme cât consumul produselor autentice furnizează un anumit sens oamenilor, care sunt mai mult decât niște simpli consumatori, sunt “căutători” de identitate și valoare asociată ei.

Search