Revista de montanologie

Publicaţie a Centrului de Economie Montană/ Institutul Naţional de Cercetări Economice ”Costin C. Kiriţescu” - INCE / Academia Româna împreună cu Forumul Montan din România ISSN 2360 – 6215

STUDIU PRIVIND INDICAȚIA GEOGRAFICĂ (IG) PENTRU PRODUSELE AGRO-ALIMENTARE MONTANE

Prof. univ.dr. Romulus GRUIA1,2, Prof. univ.dr. Radu REY3,4, Prof. univ.dr. L. GACEU5,6
1Universitatea Transilvania din Brașov - Facultatea de Alimentație și Turism, România
2Cercetător asoc.-Centrul de Economie Montană „CE-MONT”al Institutul
Naţional de Cercetări Economice
„Costin C. Kiriţescu” – INCE, Academia Română, Str.Petreni, nr.49, Vatra Dornei, România
3Director – Centrul de Economie Montană „CE-MONT”al Institutul Naţional de Cercetări Economice
„Costin C. Kiriţescu” – INCE, , Academia Română, Str.Petreni, nr.49, Vatra Dornei, România
4Preşedinte – Forumul Montan din România, Vatra Dornei, Str. Runc, nr.23,Jud. Suceava, România
5Universitatea Transilvania din Brașov, România
6Cerc.șt.asoc. Centrul de Economie Montană „CE-MONT”al Institutul Naţional de Cercetări Economice
„Costin C. Kiriţescu” – INCE, Academia Română, Str.Petreni, nr.49, Vatra Dornei, România
E-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea., Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Rezumat

Lucrarea vine în sprijinul ideii de „produs montan”, deoarece se consideră (și în bună măsură s-a și dovedit), că produsele agro-alimentare obținute în zonele de munte au calităţi speciale, determinate de specificul acestei arii geografice (cu factorii ei geo-fizici, pedo-climatici si umani), situație în care apare interesul de a le valorifica prin „denumiri de origine" sau „indicaţii geografice", folosind mijloacele de protecţie disponibile atât la nivel naţional, cât şi la nivel european. Ținând cont de complementaritatea unor elemente de calitate de sorginte ecologică, de sanogeneză, de autenticitate și tradiționalitate, lucrarea își propune să „coaguleze” teoretic aceste însușiri astfel încât „produsul montan” în sine să devină un brand recunoscut ca indicație geografică, concretizat ca simbolistică pe etichetele produselor respective, precum și să deschidă o tematică de lucru pentru strandardizarea cerințelor pentru această categorie de produse agro-alimentare.
Prin descrierile metodologice, tehnice și juridice, lucrarea sublinează calitatea produsului montan, indicată prin acronimul PM, alături sau separat de acronimele de tipul DOC, DOP etc. Prin aceste Indicații Geografice Protejate (IGP) se dorește a se stimula încrederea consumatorilor pentru alimentele marcate Produs Montan (PM), ceea ce susține de fapt și prețul mai ridicat, aspect atât de important pentru eficientizarea activității producătorilor montani (fermieri, procesatori) și a menținerii unui nivel de trai acceptabil pentru locuitorii unui areal atât de dificil și, implicit, continuitatea vieții și a producției agro-zootehnice la munte.
Cuvinte cheie: arie geografică,denumire de origine,ecosanogeneză, indicații geografice, produs montan.

Search